11 November 2006

Peliknya Perangai Manusia

Selamat berjumpa kembali.

Dua hari lepas, modem saya rosak akibat terkena petir. Saya tidak menggunakan surge protector dan terlupa mencabut kabel telefon sebelum keluar rumah. Apabila hendak menggunakannya di waktu malam, saya dapati lampu petunjuk DSL tidak menyala.

"Mungkin dah rosak terkena petir petang tadi," kata anak lelaki saya yang mahir dengan komputer.

Saya perlu menggunakan Internet untuk menyiapkan beberapa kerja saya. Jadi terpaksalah keluar membeli modem baru. Saya mengajak anak lelaki saya, keluar bersama-sama saya. Apabila sampai balik ke rumah kami terus menguji modem yang baru dibeli tadi.

"Alamak! Lampu DSL tak menyala juga. Takkan rosak juga, baru beli ni." Kata saya.

"Cuba sambung direct, tak payah guna splitter. Mungkin splitter rosak juga." Kata anak saya.

Saya mengikut saranan anak saya dan mendapati modem berfungsi seperti yang sepatutnya apabila tidak menggunakan splitter.

"Alamak!" Perkataan ini serentak terkeluar dari mulut kami.

"Entah, entah modem lama OK lagi. Rugilah macam ni." Saya menyambung. "Mari kita test, kalau OK jangan beritahu mama. Nanti dia marah kerana kita membazir."

Saya pun menyambung modem terus ke jack telefon tanpa melalui splitter. Keputusannya? Lampu DSL tidak menyala!!!!

"Yahooooo!!!!" Kami berdua bersorak serentak. Kami gembira kerana terbukti modem lama telah rosak.

Beberapa ketika selepas itu saya terfikir. Kenapa kami gembira apabila mendapati modem tersebut telah benar-benar rosak. Alangkah baiknya kalau ia tidak rosak. Kalau ia masih berfungsi, kami mempunyai modem spare yang boleh digunakan apabila keadaan memerlukan.

Apa yang saya dapati? Memang begitulah sifat manusia biasa. Kita tidak ingin membuat keputusan yang salah. Kita tidak dapat menerima kenyataan yang kita membuat keputusan yang salah. Kita seterusnya akan mencari jalan untuk mewajarkan keputusan tersebut.

Mari fikirkan bersama, adakah kita melakukan perkara yang sama ketika menaja prospek baru ke dalam perniagaan jualan langsung MLM kita? Lihat semula bagaimana cara kita menjawab penolakan dari mereka. Lihat semula apa yang kita ucapkan bila mereka berkata mereka tiada masa, barang mahal, sistem piramid, tak pandai menjual, tiada kenderaan dan sebagainya. Adakah cara kita itu menyalahkan mereka. Sekali fikir ianya mungkin seperti tidak menyalahkan. Saranan saya, fikir dalam-dalam. Mungkin dalam penyampaian kita ada tersirat mesej "kita betul mereka salah".

Kita perlu ingat, manusia biasa tidak ingin kelihatan salah dalam membuat keputusan. Mereka mungkin akan menyertai perniagaan anda kerana ada telah membuat susulan. Biasanya seseorang prospek akan menyertai anda sekiranya anda membuat susulan sekurang-kurangnya tujuh kali. Namun begitu mereka tidak akan menjalankan perniagaan merek untuk membuktikan (tanpa mereka sedari) bahawa mereka betul dalam mengatakan mereka tiada masa, sistem piramid, dll.

Itulah yang terjadi dengan saya dan modem. Saya gembira bila terbukti modem tersebut rosak walau pada hakikatnya saya ingin ia berfungsi.

Untuk mencapai kejayaan sebenar dalam penajaan, anda perlu menangani penolakan prospek dengan cara yang tidak menyalahkan mereka.

Renungkan perbualan berikut:

Prospek: "Perniagaan jualan langsung MLM mungkin boleh memberikan kebebasan kewangan. Tapi saya tiada masa lah."

Penaja: "Masa tidak menjadi isu. Yang menjadi isu ialah masa yang berkualiti. Jika kita mengurangkan masa untuk menonton TV dan lain-lain aktiviti yang tidak berfaedah, kita akan mempunyai banyak masa. Dulu saya pun sama juga."

Jika anda gunakan skrip di atas untuk menaja, saranan saya, masa telah tiba untuk sediakan skrip baru.

Sekiranya anda terasa tulisan ini menyalahkan anda. Anda bebas untuk menolaknya. Namun pinta saya, renungkanlah demi untuk nama baik industri jualan langsung MLM.

Moga jumpa lagi.

0 Comments:

Catat Ulasan

<< Home